Friday 30 September 2016

TIPS SURVIVAL DI MATRIKULASI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Selamat datang ke blog kami, hari ini kami ingin mendedahkan sedikit sebanyak tips untuk survive di matrik. Ramai yang suggest kepada saya untuk buat entri kali ini berkaitan dengan cara untuk survive di matrikulasi. Sebenarnya, kehidupan di matrikulasi bukanlah senang KALAU KITA TAK PANDAI NAK ADAPT kat mana-mana matrikulasi. Sambung mana-mana pun ada susah, ada senangnya. tu memang tak dinafikan lah. Cara nak survive ni banyak. Jadi student kenalah kreatif dan kritis. We aren't robot yang statik pada satu cara je. Kita diprogramkan dan diberi akal untuk berfikir. So terpulanglah pada diri-diri masing untuk cari cara paling selesa untuk berjaya.

TIPS SURVIVAL:

JANGAN PERNAH TINGGAL SOLAT

Sebagai seorang muslim, solat adalah wajib dilaksanakan. Percayalah, sekali kita tinggal ibadah kita, kita akan rasa down. Apabila hubungan dengan Allah terjaga, InsyaAllah yang lain pun settle gak. Kalau boleh rajin-rajinkanlah diri untuk solat tahajud, dhuha dan hajat. InsyaAllah ilmu yang masuk pun berkat. 

JAGA HUBUNGAN SESAMA MANUSIA

First sekali, jangan sesekali cari musuh. Kalau boleh rapatkan hubungan baik dengan pensyarah. Jaga hubungan sesama roommate dan classmate. Korang akan hidup dengan dorang setahun dekat matrikulasi. InsyaAllah, kalau korang boleh jaga hubungan baik korang dengan dorang, kerja kita akan jadi lebih mudah. Jadi peluang untuk kita berjaya memang dah ada.

SIAPKAN SEMUA ASSIGNMENT

Yang ni paling penting, sekali kita tinggal satu assignment, memang perit hidup. Sebab kat matrik assignment akan diberikan setiap hari. So, kalau kita asyik tangguh2, benda ni lah yang akan menjadi punca student stress. Dekat matrik ni style dia ala-ala sekolah. Assignment tu stye buku latihan dimana setiap buku latihan disediakan. Semua ni wajib disiapkan. Tapi percayalah kalau kita buat ni jelah jalan paling mudah untuk kau perform kat matrik.

BUAT PAST YEAR QUESTION

Yang ni penting, kalau kita nak kenal pattern soalan, past year question ni memang penting sebab trend soalan dia berulang. So nak perform kenalah rajin-rajin buat past year. Soalan past year kena buat berpuluh-puluh kali buat sampai hafal pattern soalan, hafal jalan kerja sebab dah banyak kali sangat buat. Tapi ni je jalan untuk kita faham apa yang kita belajar.

Semoga bermanfaat kepada korang. Muhasabahlah diri masing-masing. Ingat, jangan terlalu stress duduk dekat matrik ni. Enjoy je. Walaupun kerja bertimbun. Amalkanlah tips-tips di atas insyaAllah korang boleh berjaya.


YANG ANDA TERMISS:

No comments :

Post a Comment

Groovy Pointer 4